האם הילד מוכן לכיתה א?
מאת: שני ארבל, קלינאית תקשורת וחן אוסטרייכר, מרפאה בעיסוק, מרכז תמר
מוכנות לכיתה א' אינה מתבטאת רק בתחום הלימודי בהכרת אותיות ומספרים, אלא בתחומים חשובים רבים – יכולת לשבת בכיתה ולהקשיב, כושר לעמוד בזמנים ובמשימות, רמה ורבלית הנדרשת ללימודים, ויכולות מוטוריות, חברתיות ורגשיות.
קנינו לילד כבר ילקוט, קלמר, עפרונות, מחדד וכל הציוד שצריך (וגם מה שלא צריך) לקראת יומו הראשון בבית הספר. אבל איך נדע שהילד באמת מוכן לכיתה א'? האם הוא מספיק בשל להיכנס למסגרת בית הספר?
לפני שהילד מסיים את גן חובה, מומלץ מאוד להתייעץ עם הגננת בנוגע להתקדמותו במסגרת הגן. בשיחה עם הגננת כדאי לברר כיצד ילדיכם מתמודד עם משימות בגן ליד שולחן, האם הילד קשוב ופנוי, האם יש לו מוטיבציה ללמידה וכיצד הילד מתמודד עם סיטואציות חברתיות שונות.
האם הילד מוכן לכיתה א'?
כניסה לכיתה א' מהווה אבן דרך בהתפתחות כל ילד. רוב הילדים אכן מוכנים ונרגשים מהעבר לסביבת למידה חדשה ומאתגרת. אולם, כאשר ההורה אינו בטוח האם הילד מוכן לעלות, כדאי לברר מהי רמת הילד במספר תחומים:
התארגנות:
סדר עבודה ויכולת ארגון: כדי שילד יוכל לארגן את עצמו ואת סביבתו במסגרת הכיתה, כדאי לבדוק את יכולת ההתארגנות שלו במסגרת קבוצת הגן. מהי מידת הבנתו של הוראות, האם הוא עובד ברצף תוך כדי שמירה על קצב קבוע התואם לאופי המטלה שקיבל. חשובה גם יכולת ההתמדה בביצוע הפעילות מתחילתה ועד סופה, בקרה ותיקון במידת הצורך וכדומה.
הכרת הציוד הלימודי והסביבה הלימודית: כדי שהילד יוכל להתאים עצמו למסגרת של כיתה קטנה, כדאי לברר עם הגננת כיצד מסתדר במסגרת קבוצות עבודה קטנות בחלל הגן.
מוכנות לכתיבה והעתקה: על הילד לרכושמיומנויות גרפו-מוטוריות וחזותיות הדרושות לצורך כתיבה יעילה. לדוגמא: אחיזת עפרון בשלה ושליטה בכלי הכתיבה, תיאום עין יד, ויסות מידת הלחץ המתאים לכתיבה וארגון המידע הגרפי באופן מסודר.
במקרה של קושי בתחומים השונים ניתן להתייעץ עם מרפאה בעיסוק.
שפה:
שיום ושליפה: הידע שיש לילד על המילים בשפה. שיום חפצים ופעלים בתמונות, שליפת מילים תקינה (האם לעיתים יש תחושה שהמילה "על קצה הלשון" של הילד, אך הוא אינו מצליח לבטא אותה).
אוצר מילים: הידע שיש לילד על מגוון מושגים, שכיחים יותר ופחות. האם הילד מכיר מושגים ועושה בהם שימוש, למשל: הפכים, מושגי מרחב וזמן, מושגים מופשטים וכדומה.
יכולת הבעה: יכולת ארגון רצף דיבור לכדי מלל ארוך ומובן, המורכב ממספר משפטים. למשל כיצד הילד מספר סיפור, כיצד מסביר את עצמו ואת האירועים שחווה, הגדרה, יכולת תיאור תמונה וסיפור ברצף של מספר משפטים.
מודעות פונולוגית: הידע שיש לילד על הצלילים שבמילים. זוהי יכולת מתפתחת, אשר נדרשת לילד כהכנה לרכישת קריאה וכתיבה בגיל בית ספר. יכולות כמו חלוקת מילים להברות ולצלילים, זיהוי צליל פותח וסוגר במילים ששומע, שיפוט מילים מתחרזות ויכולת חריזה. נצפה שילד לקראת כיתה א' יכיר את אותיות הא'- ב' ואת סדר האותיות. רצוי שהילד ידע לכתוב את שמו (בסדר הנכון או בכתב הפוך, כתב מראה).
זיכרון שמיעתי: כיצד הילד תופס את מה ששומע ומאכסן אותו בזיכרון. מרמת המילה הבודדת ועד הוראות ארוכות או סיפור ששמע. כדאי לברר האם הילד מצליח לזכור רצפים, למשל כיצד מונה או סופר את אותיות ה א-ב. כמו כן, כאשר הילד לומד מילה חדשה ארוכה ומורכבת, האם הוא מצליח לזכור את הצלילים שלה עפ"י סדר הופעתם.
במקרה של קושי בתחומים השונים ניתן להתייעץ עם קלינאי תקשורת.
מוכנות רגשית וחברתית
מיומנויות חברתיות שהילד רוכש בגילאי טרום בית ספר, המשמשות ליצירת קשרים חברתיים. יכולת הסתגלות לחוקי בית הספר, קבלת חוקים חברתיים.
במקרה של קשיים בתחום הרגשי ניתן לפנות להתייעצות אצל פסיכותרפיה, טיפול באמנות, טיפול בדרמה ועוד.
קבוצת מוכנות לכיתה א'
מסגרת של חוג מוכנות מיועדת לילדים, אשר זקוקים לתגבור במגוון מיומנויות הנדרשות לכיתה א'. זוהי מסגרת קבוצתית בהם הילדים, כקבוצה, מתנסים במגוון של משימות בתחום השפתי, ההתארגנות, המוטורי והחברתי, ממש כמו כיתה א' אמיתית!
בקבוצה נלמד את הילד להסתגל לקבוצה, לקבל את המסגרת החברתית הקבוצתית, לעבוד בצורה פרטנית וקבוצתית תוך שיתוף פעולה. נכיר ביחד את הילקוט, הקלמר וחומרי הלימוד ונלמד את הילד להשתמש בהם בצורה מאורגנת ולפי סדר עבודה נכון.
בנוסף, נבסס את תחומי השפה השונים הדרושים לצורך הצלחה בכיתה א', והכי חשוב, נלמד לעשות זאת בתוך מסגרת קטנה ומכילה, המאפשרת ביטוי לקשיים השונים אשר עולים בדרך.
במרכז תמר מתקיימות קבוצות הכנה לכיתה א׳, על בסיס שבועי ובקבוצות קטנות.