עבודה עם הורים לילדים עם אוטיזם
נכתב על ידי לימור צמח, מטפלת באומנות ומנהלת מרכז תמר
הולדתו של ילד בעל צרכים מיוחדים במשפחה היא חויה מורכבת, המעוררת תחושות מעורבות. ביניהן תחושות של לחץ, אובדן ומשבר, חוסר אונים, כעס ולעיתים גם דחייה. לצד זאת, יש גם תחושות מאוחרות יותר של השלמה וקבלה.
יש המתארים את גידולו של הילד בעל הצרכים המיוחדת כ”טראומה מתמשכת”. כיוון שהאתגרים והקשיים מלווים את המשפחה לאורך כל חייו, דורשים מההורים כוחות רבים והסתגלות פיזית ונפשית. במשפחות אילו קיים עומס גדול מאוד של משימות בטיפול יומיומי, לצד הצורך בהכלה הרגשית של הילד. בשל כך ישנה עייפות רבה, תחושת אחריות גדולה נוכח הצורך לקבל החלטות משמעויות לגבי הטיפול בילד ודאגה לעתידו. ישנה התמודדות עם תגובות הסביבה שיכולות לנוע בין דחייה, רחמים, ודיעות קדומות ועד להערצה ושבח שגם הם יכולים להכניס חוית אי נוחות. בנוסף, ישנה הדאגה למשפחה הרחבה ותחושת אשמה הנובעת מהקושי להעניק תשומת לב שווה לאחים או בני הזוג.
היכולת של המשפחה להתמודד עם האתגרים שבגידול ילד עם צרכים מיוחדים תלויה ביכולת לשלהם להתארגן ולפעול לטובת קידומו והתפתחותו של הילד. כאן אנחנו, אנשי המקצוע: גננות, סייעות ומטפלים, הנם בעלי משמעות חשובה ביותר לחיי הילד ומשפחתו.
צירים מרכזיים לעבודה עם הורים:
הבנה – העבודה עם ההורים מתחילה מהבנת מצבם ואמפתיה אליהם, לצד הבנה כי מה שההורים הכי רוצים מהצוות היא הידיעה שאנחנו רואים את הילד שלהם כפי שהוא באמת, לא דרך הגדרות ואבחנות. שנקשיב להם, לרעיונות שלהם, לקשיים שלהם ולדרך שבה הם היו רוצים שהטיפול יתקדם ושנהיה מקצועיים, שנדע על הלקות של הילד ונוכל לייצר עבורם כלים להתמודדות.
שותפות – הגישה לעבודה עם הורים היא של שותפות. בגישה זו ההורה הוא שותף לקידום המטרות הטיפוליות עם איש המקצוע למען מטרה אחת – הילד שלהם. תפיסה זו מחייבת בנייה של אמון והדדיות ולא נותנת מקום לאוטונומיה מקצועית רק של איש המקצוע.
כוחות – כדי לייצר עם ההורים תקשורת טובה ומדוייקת, חשוב שננסה לזהות את הכוחות של ההורים ולכוון את הכוחות הללו לטובתו של הילד. כאנשי מקצוע תפקידנו לתת כלים להורים. כלים אילו חייבים להיות בהתאמה לכוחות ההתמודדות של ההורה, מציאות חייו וכוחותיו.
חשוב לזכור, אנו, אנשי המקצוע, נכנסים ויוצאים מחיי המשפחה, אך הכלים שניתן להורים היום ישמשו אותם למשך החיים וילמדו אותם לראות את הילד שלהם לא כתווית של הקושי אלא כמי שהוא באמת, ילד עם קושי אך גם בעל יכולות, רצונות וכוחות. במילים אחרות, שלם.
* פורסם במגזין “גנים”, גיליון מספר 3, נובמבר 2020
למידע נוסף בנוגע לטיפול בילדים עם אוטיזם, ניתן לפנות למרכז תמר.
אנו במרכז תמר, מספקים טיפולים התפתחותיים בריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי והדרכת הורים למשפחות שילדם אובחן על הרצף האוטיסטי.