מרכז תמר - אבחון, יעוץ וטיפול בילד ובמשפחה

צרו קשר: 03-5445326

“לא רוצה להתחפש!” – פורים בחינוך המיוחד

“לא רוצה להתחפש!” – פורים בחינוך המיוחד
limor

“לא רוצה להתחפש!” – פורים בחינוך המיוחד

נכתב על ידי לימור צמח, מטפלת באומנות ומנהלת מרכז תמר

“לא רוצה להתחפש!”, “לא רוצה כתר!” הרבה ילדים בחינוך המיוחד לא מוכנים להתחפש בחג הפורים. ההורים שלהם שכל כך חיכו לראות את הילד מחופש ושמח, כמו כל הילדים, מופתעים מאד כשהילד לא משתתף בשמחת החג ולא מוכן ללבוש תלבושת, לעטות מסיכה או כתר. אז הם פונים אלינו, אנשי הצוות, להסבר ולעזרה.

מעבר לתחושת הביישנות סביב תשומת לב חברתית מוגברת שיכולה להתבטא אצל כל הילדים, ישנם מספר סיבות הנובעות מהמבנה התפקודי והנפשי של ילדי החינוך המיוחד.

מדוע ילדים (עם אוטיזם) לא אוהבים להתחפש?

ראשית, רבים מהילדים בחינוך המיוחד רגישים מבחינת הויסות החושי. קושי בעיבוד החושי הוא תופעה של עיבוד לא תקין של מערכת העצבים אשר אחראית על עיבוד המידע המגיע מהקולטנים החושיים שעל גופנו ומסביבנו. ישנו תת עיבוד – כאשר הילד זקוק לעוצמות גבוהות יותר של תחושה (זקוק למגע חזק, קולות חזקים), וישנו עיבוד יתר – כאשר ילד חש את סביבתו בעוצמה גבוהה מאוד וזקוק להפחתת הגירוי (שם ידיים על האזנים, לא דורך על חול או דשא). בפורים, בגד התחפושת עשוי להיות מבד חדש ולא מוכר, מגרד לילד עם עיבוד היתר או חוסם תנועה לילד עם תת העיבוד.

שנית, הילד עשוי לחוש חשש משינוי. ילדים עם אוטיזם נוטים לפעולה חזרתית המאפשרת להם תחושת בטחון ושליטה. על כן הם עשויים לחוש עליה בסף החרדה כאשר הם נדרשים לעשות שינוי כמו ללבוש לגן בגד שונה מהרגיל. תחפושת משנה לא רק את התבנית של מה שהילד רגיל ללבוש לגן אלא את הגן כולו: הצוות נראה שונה, סדר היום התהפך והגן כולו לא מוכר ועל כן מפחיד.

לבסוף משפיעה רמת הזהות הנפשית המתגבשת של הילד. ישנם ילדים אשר רק מתחילים לזהות את עצמם ברמה הפסיכולוגית. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהם מתחילים לזהות שכאשר קוראים בשם זהו שמם, שיש להם בבואה במראה שנעה בהתאם לתנועתם, וכן שהם נשארים עצמם גם כאשר הזמן או הסביבה משתנה (קיום רצף עצמי). על כן להתחפש זה לאבד את עצמי או לא להכיר את עצמי. חוויה מטלטלת את תחושת הקיום העצמי. במקביל ילדים אילו עלולים גם לפחד להיות בגן כי חשים שאינם מכירים את איש הצוות ששם מסיכה והופך לאדם אחר.

אז האם להתעקש על תחפושת או לוותר?

כנראה שהתשובה נמצאת באמצע. מצד אחד חשוב לחשוף את הילד להתנסות עם אביזרי התחפושת לפני פורים. לאפשר לו לחוש בנוח וליצור הכרות עם התחפושת. ללבוש אותה בבית ובגן, לבדוק עצמו מול המראה, לשחק עימה בסביבה מוגנת. כך צפוי סף החרדה לרדת. אך מצד שני, אם עדיין ישנה התנגדות עוצמתית, מכל סיבה שהיא, חשוב להקשיב לילד ולאפשר לו לחגוג ולהנות מחג הפורים בדרך שלו – והרי השמחה שלו היא בעצם מהות חג הפורים.

* פורסם במגזין “גנים”, גיליון מספר 5, פברואר 2021

 

למידע נוסף בנוגע לטיפול בילדים עם אוטיזם, ניתן לפנות למרכז תמר.

אנו במרכז תמר, מספקים טיפולים התפתחותיים בריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי והדרכת הורים למשפחות שילדם אובחן על הרצף האוטיסטי.

לפרטים נוספים התקשרו 03-5445326 או השאירו פרטיכם ואנו ניצור עמכם קשר

    שם

    דוא״ל

    טלפון

    דילוג לתוכן