מרכז תמר - אבחון, יעוץ וטיפול בילד ובמשפחה

צרו קשר: 03-5445326

כיצד נלמד ילדים עם אוטיזם על זהירות בדרכים

כיצד נלמד ילדים עם אוטיזם על זהירות בדרכים
limor

כיצד נלמד ילדים עם אוטיזם על זהירות בדרכים

נכתב על ידי לימור צמח, מטפלת באומנות ומנהלת מרכז תמר

אורי הוא ילד מתוק בן 4 שנים, המאובחן על הרצף האוטיסטי. הוא איננו מדבר ומתקשר עם סביבתו על ידי משיכת היד למה שרוצה. הוריו של אורי מספרים כי הוא ילד פעלתן מאוד שאוהב לרוץ ולהתרוצץ. הם דואגים כי אורי איננו שם לב לסכנות, איננו מקשיב להם כשהם קוראים בשמו ונראה שאיננו מבין את המילה “לא”.הם מתארים איך אורי יכול לרכב על הבימבה שלו ולדהור איתה ישירות לכביש מבלי לעצור, או לצאת מהאוטו ולא להשאר ליד ההורים אלא לברוח בחנייה הפתוחה.

הורים רבים לילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי מתלבטים בשאלה, כיצד מלמדים ילד כמו אורי להזהר מסכנות בכלל ובטיחות בכביש בפרט?

כיצד נלמד על זהירות בדרכים?

  • חוקים ותבניות: ילדים על הספקטרום האוטיסטי נוטים לחשיבה תבניתית. כלומר, דבר בהכרח יוביל לדבר אחר אותו הם מקשרים אחד לשני. כמו כן ילדים אילו נוטים לחזרתיות על אותה תבנית שוב ושוב. במקרים מסויימים, כמו במשחק, חשיבה תבניתית זו מביאה לחוסר גמישות וקושי לשחק במשחקים הדורשים דימיון ויצירתיות. אך במקרים אחרים, כמו למידה של התנהגות של “אסור” ו”מותר”, חשיבה תבניתית עשויה לסייע למבוגר ולילד להבין התנהגות רצויה. לדגמה, חיבור הפעולות: הורדת חגורת הבטיחות, עמידה ליד אמא, לתת יד למבוגר. בתזכורת מילולית חוזרת של סדר הפעילויות והקפדה עליו, מפנים הילד את ההתנהגות הרצויה על ידי יצירת תבנית חשיבה ופעולה בה כל פעילות עוקבת כמו בשרשרת אחר אחרת. ילדים על הספקטרום האוטיסטי זקוקים לחזרתיות. החזרתיות נותנת להם תחושה של הבנה של העולם ומה מצופה מהם. על כן, מול ילדים אילו על אחת כמה וכמה, יש צורך בחזרה על הכללים על מנת שיופנמו.
  • לדבר, לדבר, לדבר: גם כשהילד איננו מדבר ונראה שאיננו מבין כאשר מדברים אליו, בפועל איננו יודעים באמת עד כמה מבין אותנו ומה מבין. על כן יש לחזור על הכללים במילים ולא לוותר עליהם ועליו. פעמים רבות אנו נוטים להניח שילדים על הספקטרום האוטיסטי לא מבינים ועל כן יש לוותר להם. אך אם נוותר להם – נוותר עליהם. עם הזמן נצפה לראות שהמילים שלנו יוצרות הבנה, בין אם במשמעות שלהן ובין אם באינטונציה המוכרת החוזרת בסיטואציה של סכנה.
  • התנסות בטוחה בסביבה מוגנת: על מנת ללמוד התנהגות חדשה רצוי להתאמן עליה. להתאמן על חציית כביש על ידי נתינת יד להורה ולהסתכל לצדדים ורק אז לחצות. אך עם ילדים כדוגמת אורי, לא ניתן להתאמן בסביבה שעשויה להיות מסוכנת עבורו. על כן ניתן להתאמן בגינה: לצייר בגיר על המדרכה מעבר חצייה ולהתרגל את החוקים. אפשרות נוספת היא לדמות עם בובות אהובות את הסיטואציות המסוכנות ולפעול עם הבובה בדרך הרצויה. כך הילד יתרגל קודם בסביבה בטוחה ואז בפועל מול מעבר חצייה אמיתי.

* פורסם במגזין “גנים”, גיליון מספר 7, במאי 2021

 

למידע נוסף בנוגע לטיפול בילדים עם אוטיזם, ניתן לפנות למרכז תמר.

אנו במרכז תמר, מספקים טיפולים התפתחותיים בריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי והדרכת הורים למשפחות שילדם אובחן על הרצף האוטיסטי.

לפרטים נוספים התקשרו 03-5445326 או השאירו פרטיכם ואנו ניצור עמכם קשר

    שם

    דוא״ל

    טלפון

    דילוג לתוכן