מרכז תמר - אבחון, יעוץ וטיפול בילד ובמשפחה

צרו קשר: 03-5445326

כיצד מסייעים לאחיזה נכונה של עפרון?

כיצד מסייעים לאחיזה נכונה של עפרון?
limor

כיצד מסייעים לאחיזה נכונה של עפרון?

מאת: שי קלינברג, מרפאה בעיסוק, מרכז תמר

ילדים רבים מתקשים במוטוריקה עדינה ובכלל ובאחיזת עפרון בפרט. ניתן לסייע להם לא רק בלימוד אחיזה בפועל, אלא בהכנה נכונה של המערכת המוטורית

אורי הגיע אליי לטיפול לאחר המלצת הגננת שלו. היא ראתה שאורי לא מחזיק טוב את העפרונות או הצבעים בשעת היצירה בגן. כשהיא ניסתה לעזור לו או לקרוא לו לשולחן עם שאר הילדים, הוא התנגד מאד למרות שהפוטנציאל שלו לשבת ולהנות עם שאר הילדים ביצירה משותפת גדול מאד.

בתור מרפאה בעיסוק בהתפתחות הילד אני פוגשת ילדים רבים ומגוונים שמגיעים עם מגוון קשיים. אחת מהן היא קושי באחיזה שבעקבות הקושי עולה התנגדות ליצירה ואחר כך כתיבה. למעשה, אף אחד לא אוהב או רוצה לעשות משהו שקשה לו איתו. כך גם אורי.

הדבר הראשון שאני עושה בקליניקה לקראת פעילות של אחיזה נכונה, אני מכינה את הגוף: אני אוהבת לבצע הליכת דב כדי לתת תחושה עמוקה למפרקי כפות הידיים, להזרים דם, לחזק את חגורת הכתפיים, לעלות את המוטיבציה לקראת הפעילות דרך תנועה וספורט שבדרך כלל אהובים על הילדים.

אחר כך אני מייצרת שגרת עבודה נכונה שמורכבת מעבודה-הפסקה-עבודה. כלומר הכנה של הגוף לקראת הפעילות-רכישת מיומנות-הפסקה שמטרתה להכין את הגוף לפעילות הבאה. לדוגמה: אורי בתחילת הטיפול יעשה הליכת דב 4 פעמים בחדר. לאחר מכן הוא ישב ליד שולחן לגזור\לצייר\לצבוע. לאחר שסיים את הפעילות נבצע הפסקה ובה נעשה הליכת סרטן. לאחר שהלכנו כמו סרטן נחזור לישיבה ליד שולחן ונבצע פעילות נוספת. לאט לאט אני מאריכה את זמן הפעילות. אם בפעילות הראשונה ישבנו 10 דקות בפעילות השניה נשב 15 דקות ליד שולחן.

אני ממשיכה את העבודה על גיוס המוטיבציה דרך הקשבה לילד שאיתי. מה הוא אוהב? איזה תכניות טלוויזיה הוא רואה? וכיוב’. אחת הדרכים לגייס את אורי לטיפול היתה להדפיס לו ציור של הענק הירוק, גיבור על שהוא אוהב במיוחד שיוכל לצבוע ביחד איתי.

עם הרבה מהילדים אני אוהבת להדפיס את הדמויות ולהכין מעיין משחק. המשחק יכול לכלול צביעה של חלקי הגוף ובמקביל לעבוד על תכנים נוספים: שיום החלקים, הבנת משמעות של עבודה בתורות, וויסות עצמי ועוד.

משחק נוסף אפשרי שמגייס רצון לאחיזה וגם גזירה: ניתן לצייר\לצבוע 4 דמויות דומות (נניח מאותה סדרה-צבי הנינג’ה: דונטלו, רפאל, לאונרדו ומיכאלו) לגזור ולהכין משחק רבעיות המאפשר עבודה על קטגוריזציה, צביעה, גזירה, משמעות תור, וויסות עצמי ועוד.

חשוב לעודד את הילדים כאשר הם מצליחים, יש לחזק את הילדים גם על התהליך ולא רק על התוצר. השתמשו בחיזוק חיובי מדיד “איזה יופי החזקת את העפרון, ראיתי שקשה לך אבל לא וויתרת”. כאשר אנחנו מעלים את המוטיבציה לילדים על ידי גיוסם לפעילות ואף מראים להם שהצליחו לבצע את הפעילות הכל כך קשה שחששו ממנה, אנו מקבלים ילד עם בטחון עצמי גבוה יותר, עם תחושת מסוגלות, גאווה וכמובן ילד שמח יותר.

כיצד נעבוד פרקטית על הצביעה? אני ממליצה על צבעים חתוכים. כן כן.. קחו צבעי פנדה וחתכו אותם לחצי\שליש. נסו בעצמכם, זה גורם לנו לאחוז את הצבע בצורת טריפוד (האחיזה הנכונה) לייצר דינאמיות בשורש כף היד ולהטמיע אחיזה נכונה מבלי לערב את הצוות בתיקון הילדים.

גם עם אורי עבדתי בדרך זו, של הליכת דב והדפסת הענק הירוק. עבדנו על אחיזה, חיזוק התשתית הגופנית, גזירה ובעיקר על הנאה מעבודת יצירה שתהפוך בהמשך לכלי עבורו לעבודות ושיעורי הבית בבית הספר.

 

* פורסם במגזין “גנים”, גיליון ראשון, אוגוסט 2020

 

אם יש לך שאלות בנוגע לויסות חושי, אנא פני\פנה אלינו.

במרכז תמר אנו מספקים טיפולים התפתחותיים בריפוי בעיסוק.

לפרטים נוספים התקשרו 03-5445326 או השאירו פרטיכם ואנו ניצור עמכם קשר

    שם

    דוא״ל

    טלפון

    דילוג לתוכן