מרכז תמר - אבחון, יעוץ וטיפול בילד ובמשפחה

צרו קשר: 03-5445326

חשיבות השגרה וסדר היום לילדים עם אוטיזם

חשיבות השגרה וסדר היום לילדים עם אוטיזם
limor

חשיבות השגרה וסדר היום לילדים עם אוטיזם

נכתב על ידי לימור צמח, מטפלת באומנות ומנהלת מרכז תמר

הסתיו הגיע ואנחנו בתקופת “אחרי החגים”. בימים רגילים, נטולי קורונה, היינו נכנסים בשלב זה בגן לשגרת עבודה. אך מה עכשיו?

עם כניסתה של הקורונה לחיינו ישנה תחושה ששגרת העבודה בגן מופרעת ופוגמת ביכולת שלנו כצוות חינוכי וטיפולי להכנס לתקופה של עבודה משמעותית. אנחנו חווים הפרעה ביכולת של הצוות לפעול יחד כיוון שחלק מהצוות נכנס לבידוד או חלילה חולה. על כן, דווקא עכשיו לשגרה יש משמעות רבה יותר עבור כולנו, ובפרט לילדים עם צרכים מיוחדים.

 

עולמם הרגשי של ילדים בעלי צרכים מיוחדים

תדמו בנפשכם מים. המים זורמים ונשפכים לכל עבר. רק עם קיומו של שביל באדמה יכולים המים להיות מוחזקים ולזרום אל הים באופן מוכל.

כל הילדים, וגם המבוגרים, זקוקים לחוויה של הכלה שאותה מאפשרת השגרה. השגרה הנה בטחון דווקא בימים בהם מתקיים הבלתי ידוע והבלתי צפוי. השגרה מאפשרת חויה של שליטה כיוון שניתן לצפות מה עומד לקרות ומקטינה חויה של חוסר אונים, תסכול ומתח. על אחת כמה וכמה אצל ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

ילדים בעלי צרכים מיוחדים זקוקים לחוית השליטה בעולמם כיוון שהם חווים מתח רב יותר מילדים אחרים. ישנם ליקויים התפתחותיים המלווים מראש בסף מתח גבוה יותר, כמו אוטיזם או ליקויים רגשיים-התנהגותיים. ילדים אילו חווים את העולם כמבלבל ולא ברור ועל כן החזרתיות בשגרה ופעילות קבועה מסייעת להם לחווית הארגון הפנימי והבטחון בעולם.

אך ככלל, ילדים המתמודדים עם קשיים התפתחותיים שונים כגון: הקושי לתקשר עם סביבתם, הקושי לתפקד פיזית, הקושי לבטא במילים את רצונם וכדומה, תלויים במבוגרים כדי לתפקד. על מנת שיוכלו להשען על אחרים צריכים הילדים להכיר ולסמוך על המבוגר. כאשר המבוגרים מתחלפים, הם אינם מכירים את הדרך בה ניתן לגשת לילד על מנת לסייע לו לתקשר, לנוע או לדבר וישנה פגיעה ביכולת של הילד לייצר אמון, לחוות את יכולותיו ולתפקד בעולם.

בתקופה זו עולמם של הילדים רצוף בקטיעות, בשינויים ועל כן במתח עולה ומצטבר. מתח זה איננו מאפשר לילדים להיות פנויים ללמידה והם מפנים את כל האנרגיה שלהם על מנת לשרוד בעולם מבולבל. על כן ניתן לראות אצל הילדים מופעים של מתח: ילד שמרבה לצעוק, סף הרגישות עולה וישנה נטייה יותר לבכי, התנגדות, הרטבה, נסיגה בהתפתחות ועוד. כאשר אנו מזהים מופעים אילו יש צורך לייצר הרגעה בהחזרת תחושת הבטחון והשגרה.

 

כיצד נחזיר את השגרה?

נחזור ונדמיין את המים שבשביל. האדמה מאפשרת למים קירות יציבים בתוכם הם יכולים לנוע. כך עושה גם שגרת היום בגן. ראשית, חשוב כי גם כאשר אנשי הצוות מתחלפים נשמור על סדר יום קבוע של פעילות ולא נערוך שינויים או החלפות. נוכל להכין חוברת שתהיה בגן המפרטת את סדר היום הכללי, או סדר יום אישי המפרט את צרכיו של כל ילד ופעילות המסייעת לו לתפקד בגן ולהרגע במצבי מתח.

שנית, לפני כל פעילות נעשה “הטרמה“: נעבור עם הילד על מה עומד להיות. כאשר אנו יודעים מה עומד להתרחש חויית השליטה מתגברת. לדגמה, אריאל הוא ילד מתוק בן 5 שנים בגן חינוך מיוחד. לאריאל קשה להתאקלם בגן לאחר שהיה ארוכה בבית. הגננת לוקחת אותו הצידה לפינת הספר ומסבירה לו מה עומד להיות: במה יוכל לשחק, כיצד ניתן לשחק באותו המשחק ומתי תסתיים הפעילות ותתחיל אחרת.

שלישית,  אם הילד נמצא בבידוד, חשוב לעזור למשפחה להשאיר עבורו את סדר היום הגני דרך פעילויות מוכרות שעושה בגן, ברצף דומה או על ידי משחקים מוכרים.

בתקווה לימים מוכרים ובטוחים יותר שיאפשרו לילדים ולנו הצוות לזרום בנחת כמו מים, בשביל חצוב באדמה.

* פורסם במגזין “גנים”, גיליון מספר 2, אוקטובר 2020

 

למידע נוסף בנוגע לטיפול בילדים עם אוטיזם, ניתן לפנות למרכז תמר.

אנו במרכז תמר, מספקים טיפולים התפתחותיים בריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי והדרכת הורים למשפחות שילדם אובחן על הרצף האוטיסטי.

לפרטים נוספים התקשרו 03-5445326 או השאירו פרטיכם ואנו ניצור עמכם קשר

    שם

    דוא״ל

    טלפון

    דילוג לתוכן