חוזרים למסגרת החינוכית – כיצד נכין את ילדינו ואת עצמנו?
נכתב על ידי לימור צמח, מטפלת באומנות ומנהלת מרכז תמר
ילדים רבים יחזרו מחר למסגרת החינוכית, בין אם לגן ובין אם לבית הספר. חזרה זו מסמלת התחלה חדשה וככל התחלה היא מביאה עימה שאלות, חרדות וחששות מהלא ידוע.
עם הילדים יחזרו גם ההורים שלהם לקלחת ההודעות, חרדת הבידודים, מידע משתנה והנחיות מרובות, זאת כיוון שנראה כי השנה הזו, כמו קודמתה, עומדת להיות בסימן וירוס הקורונה.
כיצד נכין את ילדינו, ואת עצמינו, לשנת הלימודים הקרובה?
כיצד נכין את עצמינו?
כמו שאומרת הדיילת בסרטון לפני הטיסה (אם מישהו עוד זוכר?): לפני ששמים מסיכת חמצן לילד, יש לשים את מסיכת החמצן למבוגר. זאת כיוון, שעל מנת שנוכל לסייע למי שנתמך בנו אנו זקוקים קודם כל להיות במצב שבו אנחנו רגועים ובשליטה, שנוכל לסייע לו.
כהורים, על מנת שנוכל לחוש רגועים ולשדר רוגע זה ובטחון לילדינו, אנו צריכים להכין עצמינו לקראת השנה שנפתחת: נכיר את הגננת או המחנכת, נתעדכן בהוראות ההחזרה למסגרת החינוכית (בדיקת קורונה או לא), ובעיקר- נכיר בכך שאנו נכנסים לשנת קורונה נוספת ועלינו לחיות עם הוירוס. המשמעות היא שכנראה זו הולכת להיות שנה מבולבלת עם בידודים ולא מעט שעות זום. במצב זה אנו זוכרים את שנה שעברה, היכן היה קשה, היכן היינו צריכים להסתגל וכעת נוכל לנסות ולהתכונן לכך מראש.
סמכו על הילדים: מחר, כשאנחנו ההורים יוצאים משער הגן או הכיתה אנו צריכים לשדר לילד שאנו סומכים עליו, על היכולת שלו ועל המסגרת בה הוא נמצא. תחושה זו תעצים אותו ותאפשר לו לחוש בטחון.
לבסוף, כל התחלה חדשה היא אתגר אבל גם הזדמנות – לגדול. התפתחות תקינה משמעה התקדמות בדרך, התמודדות עם מכשולים וכיבוש מטרות חדשות. תשמחו שילדכם עומד לחוות חוויות חדשות, להכיר חברים חדשים וללמוד חומרים שיעניינו ויפתחו אותו. שמחה זו ואמונה ביכולתו של הילד תעבור לילד ותגביר את בטחונו העצמי.
כיצד נכין את ילדינו?
- פתיחת מרחב תקשורת: כל התחלה מביאה איתה חששות וכל ילד חושש ממשהו אחר. יש ילדים שחוששים שלא ימצאו חברים, יש כאילו החוששים שלא יסתדרו עם המורים ועוד. חשוב להקשיב לילדים, ללא ביקורת וללא עיצות, גם אם נדמה לכם שאתם יודעים ממה ילדכם חושש. לאחר שמקשיבים חשוב לתת לילד למצוא את הפתרונות לחששות שלו בעצמו עם שאלות כמו “מה יעזור לך?”, “איך תוכל להתגבר?” וכדומה.
- חפץ מהבית לבטחון: לעיתים, חפץ מהבית עשוי לסייע לתחושת המוכרות והבטחון. נוכל יחד עם הילד למצוא צעצוע או בובה שיזכירו לו את הבית. הוא יכול לקחת עימו משחק קטן שיוכל לחלוק עם חברים בהפסקה, או אפילו תמונה של אמא ואבא שאפשר ללכת לתיק הגן או בית הספר אם מתגעגעים.
- סיוע בהתאקלמות: ביום הראשון לוו את ילדכם לגן או לכיתה. הראו לו את הדרך, עזרו לו למצוא את הכיתה שלו או את שער הגן, הכירו יחד את הגננת או המורה, בדקו היכן השירותים\החצר\מזכירות. אורנטציה מאפשרת תחושה של בטחון.
- התמודדות עם בכי בימים הראשונים: כל ילד, קטן או גדול, עשוי לבכות בימים הראשונים לגן או בית הספר. כהורים נוכל להכיל את הבכי כאשר נבין שהבכי מסמן את הקושי לשחרר את החיבוק החם של שלנו וחשש מפני העתיד לבוא. כעת נוכל לתווך לילד את המעבר בין המוכר והאהוב ללא ידוע: נצרף את הילד לחבר מוכר, נכיר לו את הגנת או המורה, נראה היכן המשחקים שאוהב ומכיר או היכן המקום שיבחר בכיתה. כל מה שינתן לילדינו חויה של מוכרות וחזרה לשליטה.
לסיכום
כל התחלה מביאה עימה חששות אך גם הרבה שמחה. אנו במרכז תמר מאחלים לכל הילדים שמתחילים מסגרת חדשה או ממשיכים בה, ולכל ההורים שלהם, חזרה טובה ונעימה למסגרות החינוך ושנה טובה, מלאה בחוויות נעימות ומגדלות.
אם גם אתם נתקלים בשאלות בנוגע לקשיים בשינויים ובמעברים שונים (מעבר מסגרת, מעבר עיר וכו’), נשמח לסייע בהדרכת הורים, בטיפול פסיכולוגי לגיל הרך או בטיפול בהבעה ויצירה.