מרכז תמר - אבחון, יעוץ וטיפול בילד ובמשפחה

צרו קשר: 03-5445326

זיהוי הבעות פנים ורגשות אצל ילדים עם אוטיזם

זיהוי הבעות פנים ורגשות אצל ילדים עם אוטיזם
limor

זיהוי הבעות פנים ורגשות אצל ילדים עם אוטיזם

נכתב על ידי לימור צמח, מטפלת באומנות ומנהלת מרכז תמר

אחד הקשיים הבולטים אצל ילדים עם אוטיזם הינו הקושי לקרא הבעות פנים.

במחקר של דר’ טרוניק משנות החמישים בשם Still Face, נבחנו תגובותיו של תינוק כאשר אימו מפסיקה להגיב אליו ומביטה בו ב”פנים מאובנות”. תגובת התינוק הינה מכמירת לב, כיוון שהוא מנסה בכל כוחו להחזיר את אימו אליו. תחילת בחיוך, אחר כך בבכי עז של חרדה ועד הפסקת הבכי בייאוש וחוסר תגובה. מחקר זה מגלה עד כמה ראשונית ובסיסית היא היכולת לקריאת הבעת הפנים וכמה היא משמעותית לתקשורת הבינאישית ולקשר האינטימי עוד מראשית החיים.

מדוע אצל ילדים על הספקטרום ישנו קושי בקריאת הבעות פנים?

תוי הפנים שלנו מביעים את הרגש שבתוכינו באופן לא מפורש. אילו רמזים חברתיים שאנו קולטים ללא מילים. ילדים על הספקטרום נולדו עם קושי נוירולוגי לתפוס רמזים אילו באופן טבעי.

על כן נוכל לראות ילדים על הספקטרום שעשויים להתקשות לזהות את רגשותיהם ובהתאם עשויים להתקשות להביע באופן פיזי את הרגשות באמצעות הבעות פנים. בדומה יש ילדים שיזהו רגש ויביעו אותו אך לא באופן מותאם (יחייכו כאשר הם כועסים).

בנוסף, ילדים על הספקטרום יתקשו לזהות רגשות של אחרים מתוך הקושי להבין שיש לאחרים צרכים ורצונות שונים משלהם שמתקיימים במקביל. לדגמה, אם הם אוהבים לשתות שוקו זה לא יהיה ברור להם מדוע אמא לא רוצה לשתות שוקו אלא קפה. ממקום זה, אם הילד מרגיש שמח הוא לא יצליח להבין איך אחיו באותו רגע ממש עצוב. על כן קריאת תוי הפנים עשויה מאוד לבלבל.

על מה משפיע הקושי בקריאת הבעות פנים?

הקושי בקריאת הבעות פנים ישפיע על היכולת לתקשר עם אחרים. להבין מה האחר חושב או מרגיש מבלי לעצור את שטף הדיבור ולשאול למה הוא מתכוון בכל רגע. או להמנע מתגובות לא תואמות לדגמה, לחשוב שהאחר אדיש אלינו כאשר הוא למעשה כועס ואז להגיב בדרך שתעצים את הכעס במקום להשקיטו.

באופן דומה לסביבה יהיה קושי להבין ילד שאיננו מדבר ואיננו מגלה הבעות פנים תואמות. לדגמה, ילד שיגיב באופן דומה גם לרגשות של שמחה וגם לרגשות של עצב.

כיצד ניתן לסייע לילדים לזהות טוב יותר הבעות פנים?

ראשית, הילד יכול לעמוד מול המראה ולזהות איזה רגש הוא מרגיש עכשיו. שנית, ניתן לנסות ולזהות פרצופים ורגשות של אחרים מסביבנו, לדגמה את הפנים שלנו או כאשר אנו שומעים ילד בוכה מרחוק, ננסה לחשוב מה הוא מרגיש ולמה. ננסה לעשות את הפרצוף שהוא עושה וכדומה. לבסוף ישנם משחקים של פרצופים: משחקי הרכבת פרצופים, או שניתן להכין משחקים מוכרים כמו משחק הזכרון עם תמונות של פרצופים ורגשות, ולמתקדמים יותר רבעיות של הבעות פנים לרגשות דומים.

* פורסם במגזין “גנים”, גיליון מספר 8, יוני 2021

 

למידע נוסף בנוגע לטיפול בילדים עם אוטיזם, ניתן לפנות למרכז תמר.

אנו במרכז תמר, מספקים טיפולים התפתחותיים בריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי והדרכת הורים למשפחות שילדם אובחן על הרצף האוטיסטי.

לפרטים נוספים התקשרו 03-5445326 או השאירו פרטיכם ואנו ניצור עמכם קשר

    שם

    דוא״ל

    טלפון

    דילוג לתוכן