התפתחות המשחק אצל ילדים עם אוטיזם
נכתב על ידי לימור צמח, מטפלת באומנות ומנהלת מרכז תמר
אם אנחנו ההורים יוצאים כל יום לעבודה וזהו תפקידנו, תפקידם של ילדינו זה לשחק. למשחק ישנו תפקיד מכריע בהתפתחותם של ילדים. דרכו הם מפתחים את יכולותיהם הקוגניטיביות, הרגשיות, החברתיות, השפתיות והתפקודיות הן מבחינת כיצד מתנהל העולם והן מבחינת כיצד להתנהל בו. על כן למשחק יש תרומה התפתחותית גם כשאין בו מטרה לימודית אלא נערך אך ורק לצורך הנאה.
התפתחות יכולת המשחק
אופני המשחק של ילדים משתנים בהתאם לגילם ותלויים ביכולות והכלים אותם הם צוברים לאורך ההתפתחות.
- מגיל שלושה חודשים עד גיל שנתיים המשחק יאופיין בחקירה ותרגול של החושים ותנועת הגוף (סנסומוטורי). בשלב זה נראה תינוק המשחק עם אצבעות ידיו או מתנסה בהפקת קולות וכך יגרה את החושי הקול והשמיעה. החל מגיל 4 חודשים נראה משחק פונקציונאלי, והתינוק שלנו יתחיל גם להניע רעשן תוך הנאה מבדיקת ההשפעה שלו על העולם.
- מגיל שנתיים ועד שלוש שנים המשחק יאופיין בהרכבה (קונסטרוקטיבי). הפעוט יבדוק כיצד הוא יוצר תוצר. נראה בנייה בקוביות, נגרות, דגמים פשוטים ואף בניית של ארמון בחול.
- מגיל 2.5 עד 6 שנים נראה משחק דרמטי, סמבולי המאופיין במשחקי תפקידים של “כאילו”. המשחק מבוסס על דימיון ותפקידים. נשען על ההבנה שאני משחק עם מישהו אחר. אז נראה ילדים המשחקים במשפחה, בובות וכדומה.
- לקראת גילאי בית ספר נראה משחק עם חוקים וכללים שהנם משחקים חברתיים במקביל למשחקי קפסה מובנים הכוללים הבנת חוקים לוגים במורכבות עולה וקבלת המציאות.
אך מה קורה כאשר ההתפתחות מתעכבת?
בעולם של החינוך המיוחד, כאשר הילד בעל עיכוב התפתחותי, לוקה בקושי מולד בקוגניציה, בשפה או בתקשורת החברתית, אנו יכולים לראות את הפגיעה ההתפתחותית בפגיעה ביכולת המשחק.
הפגיעה יכולה להיראות כילד שאיננו משחק ברמה המתאימה למצופה מילדים כפי גילו או כילד שאיננו משחק כלל – איננו חוקר את סביבתו ונמצא בתוך גירוי עולמו הפנימי בלבד.
פער ביכולת המשחק נראה באופן המשחק ובאיכות שלו. כלומר, במה הילד משחק והאם משחק בו באופן תואם למה שמצופה ממנו לעשות עם אותו החפץ. לדוגמה: האם משחק עם בובה בהאכלתה או רק מכניס את כף ידה העשויה מפלסטיק לפה?
כיצד נעזור לילדינו לקדם את יכולות המשחק?
תפקידנו כהורים הינו לזהות את הפער בתפקוד ולעודד את ההתפתחות. נוכל לעשות זאת על ידי ראשית הצטרפות עדינה וסבלנית לילד במקום שבו הוא נמצא ולאט לאט להרחיב את יכולות המשחק שלו, את ההבנה והתקשורת החברתית סביב המשחק לקראת השלב ההתפתחותי הבא.
לדגמה:
דני בן 5 שנים, האובחן עם אוטיזם. הוא אוהב מאוד מכוניות על כן הוא משחק עם אמא שלו בלהסיע מכוניות אחת אחרי השנייה. בגיל של דני נצפה שיוכל לשחק משחק שיש בו תסריט דימיוני כמו מרוץ, הסעת מכבה אש להציל משריפה וכדומה. אך דני משחק במשחק פונקציונאלי בו הוא מפעיל את החפץ (מכונית) ללא סיפור דימיוני. אמא שלו מצטרפת אליו למשחק. מסיעה לידו מכונית דומה. לאט מסיעה אחריו או יוצרת מפגש בין שתי המכוניות ב”בום!” גדול ומעורר. אמא של דנה ממשיכה ומרחיבה את המשחק בכך שמוסיפה דמות למכונית כנוסעת, יוצרת מסלול מלגו עם גשרים ועוד. כך דני יכול לאט להרחיב את יכולת המשחק שלו, להבין כיצד ניתן לשחק בחפצים סביבו ולעלות בשלבי ההתפתחות המצופים ממנו בדרך לתפקוד טוב יותר בעולם.
למידע נוסף בנוגע לטיפול בילדים עם אוטיזם, ניתן לפנות למרכז תמר.
אנו במרכז תמר, מספקים טיפולים התפתחותיים בריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי והדרכת הורים למשפחות שילדם אובחן על הרצף האוטיסטי.